dijous, 10 d’abril del 2008

L'edu365 aplicat a una classe de P5*



Dimecres dia 9 d'Abril vaig assistir, juntament amb unes companyes, a una classe d'informàtica de nens de P5 de l'escola Maristes Champagnat de Badalona. Vem anar-hi per poder realitzar un treball sobre l'edu365 que justament aquesta escola un dia a la setmana el fa servir com a eina d'aprenentatge. La sessió durava aproximadament una hora, encara que normalment s'allarguen a fer-la d'una hora i quart. A l'arribar tots els nens es van sorprendre ja que dues de nosaltres érem noves per a ells, però tot i així ens van preguntar qui érem i nosaltres els vem explicar com ens dèiem, què havíem vingut a fer i perquè. Així doncs, un cop nosaltres ja els vem posar al dia, la mestra va dir que tot i que nosaltres haguéssim vingut a veure'ls com treballaven amb l'ordinador i els fessim fotografies, vídeos...ells havien de fer com sempre.Un cop dit va comneçar la classe.
S'ha de dir que l'aula està organitzada amb 5 taules batejades amb un nom diferent cadascuna; per exemple: una es deia els indis, l'altre els pirates, dimonis... i en elles s'asseien 5 nens. La mestra, l'activitat sempre la presenta com si fos un concurs i on cada taula és un grup, d'aquesta manera la motivació dels nens davant l'aprenentatge és molt més elevada. Per tant, cada nen situat al cap de taula de cada una de les seves respectives taules, era l'encarregat d'agafar un guix i escriure el nom del seu grup a la pissarra (cada grup amb un color diferent). Després d'això, aquests mateixos nens es van dirigir cap a la taula de l'ordinador i van fer les activitats de les endivinalles. Consistia en el fet que a un nen se li plantejava una de les endevinalles i la mestra li preguntava si volia pistes, aleshores se li'n donaven 1, 2 o 3 segons la seva decisió. Si l'encertava, el seu grup de taula es posava molt content i el concursant anava a la pissarra i es posava un punt just al costat del nom de la seva taula. I així succsesivament un per un. Un cop ja ho havien fet aquest primer grup (un nen de cada taula), els hi tocava als encarregats, per exemple, de les assafates (també un de cada taula) i feien una altra mena d'activitat. En aquest cas van fer buscar en una sopa de lletres noms de diferents fruites i un per un observava la sopa de lletres i amb el ratolí es situava allà on l'havia trobada i la subratllava. Si l'encertava anava a la pissarra i s'afegia un punt al grup. Finalment per posar un altre exemple (entre d'altres) d'activitats que van fer amb l'edu365 i el click, dir que van fer aquella d'observar un dibuix i escriure la paraula.

Considero que tot i que l'escola fa fitxes, el mètode que la mestra fa servir amb els seus alumnes per treballar amb l'ordinador estava molt bé. La idea de crear un concurs i fer que cada taula fos un grup i fer diferents activitats feia que els nens s'ho passessin genial i sobretot aprenguessin.

Una de les coses que em va sorprendre molt és que al fer el recompte dels punts dels diferents grups, van haver dos grups que van quedar empatats, 5 a 5 i havien de desempatar, aleshores la mestra va dir-los que entre cada grup havien de decidir qui sortiria a contestar l'última pregunta. Aleshores entre ells s'agrupaven, ho parlaven, es posaven d'acord i ho decidien, igual que en el moment de qüestionar la pregunta a un dels del grup i no saber-la, la mestra li va dir que ho podia consultar amb el grup i després contestar. En aquest moment es veu el treball cooperatiu que fan aquests nens i la capacitat de selecció, decisió, reflexió que fan normalment.
Un cop haver guanyat un dels grups es va fer un aplaudiment i seguidament vem aplaudir a cada un dels grups que van participar al concurs.
Aquesta és doncs la manera que una escola introdueix les noves tecnologies a l'aula i fa d'una activitat senzilla, una activitat emocionant per tots els nens i d'una eina estranya per a moltes escoles, una eina molt útil per d'altres.


maRina_